Regim alimentar pentru copii hiperactivi

Pestele furnizeaza acizii grasi necesari organismului

Deoarece studiile au aratat ca in cazul copiilor hiperactivi creierul este mai sarac in acizi grasi suprasaturati decit in cazul celor normali, o modalitate de tratare ar fi aceea de a mari cantitatea de astfel de acizi pe care o ingereaza copilul. Cea mai bogata sursa este pestele gras: somon, macrou, pastrav, hering si ton proaspat (procesul de conservare in cazul tonului indeparteaza majoritatea acizilor grasi). Asa incit din dieta copilului dvs. este bine sa nu lipseasca sandvisurile sau salata de ton, macroul afumat sau la gratar.

Copiii s-ar putea revolta ca trebuie sa manince peste de mai multe ori pe saptamina, caz in care trebuie sa  le administrati suplimente alimentare ce contin acizi grasi suprasaturati. Pentru ca doza se stabileste in functie de virsta, greutate si caracteristici personale insa, este nevoie de sfatul unui dietetician. Pentru copiii carora nu le place pestele, acesta poate fi inlocuit in dieta cu seminte de in, pe care le puteti imprastia peste cerealele de la micul dejun sau peste prajiturile pe care le faceti in casa sau puteti folosi ulei de in la salate.

Evitati aditivii alimentari, dulciurile si cafeina

O clasa de compusi chimici asociati cu hiperactivitatea, in sensul ca o maresc, sint aditivii alimentari, asa incit este bine ca acestia sa lipseaca pe cit posibil din alimentatia copilului. Trebuie evitate in special produsele care contin colorantii si conservantii E102, E110, E124, E127, E210, E320, E321 si E219.

Desi cercetarile nu au evidentiat o legatura clara intre zahar sau cafeina si hiperactivitate, Jane Clarke sustine ca de-a lungul experientei sale a remarcat ca alimentele si bauturile care contin multe zaharuri usor de absorbit de organism si cafeina (bauturile pe baza de cola) ii fac pe copii sa se comporte de parca ar fi bagati in priza. Deshidratarea contribuie de asemenea la lipsa de concentrare, asa ca decit sa dati copilului dulciuri sau sucuri cumparate, mai bine il obisnuiti sa consume multa apa. Incercati alternative mai sanatoase: in loc de ciocolata, dati-i fructe, care sint o sursa de zaharuri inofensive si serviti-i mese pe baza de paste, orez, cereale si legume.

Daca banuiti ca un anumit aliment, de exemplu portocalele, declanseaza schimbari de comportament la copilul dvs., tineti un jurnal in care sa notati ceea ce a mincat si cum s-a comportat copilul in fiecare zi, pina va dati seama ce ii face bine si ce nu. Daca aveti impresia ca ati identificat o conexiune intre un anumit aliment si tulburarile de comportament, nu treceti direct la eliminarea respectivului aliment din mesele copilului, ci mergeti mai intii la un specialist.

Retete naturiste pentru copii hiperactivi

Jane Clarke propune citeva feluri de mincare pe care le puteti servi copilului dvs., hiperactiv sau nu, caci sint foarte sanatoase si pot face bine si unui copil fara probleme.

Somon cu cicoare, rosii si busuioc

Ingrediente: doua frunze de cicoare, o rosie mare, o ramura de busuioc proaspat, ulei de masline, sucul de la doua lamii, 600 de grame de file de somon taiat in felii subtiri, sare si piper negru macinat.

Mod de preparare: Se taie marunt frunzele de cicoare, se decojeste rosia, dupa ce a fost tinuta un minut sau doua in apa fierbinte. Coaja rosiei se tine timp de doua minute intr-o cantitate mica de ulei de masline incins, impreuna cu busuiocul. Se elimina semintele din rosie, iar pulpa acesteia se paseaza. Se face un sos din sucul de lamiie, ulei de masline, sare si piper. Se pune ulei de masline intr-o tigaie si se prajesc feliile de somon timp de 5 minute, la o temperatura mare, dar numai pe o parte. Se pune pestele pe un platou, alaturi de frunzele de cicoare si pulpa rosiei. Se toarna sosul deasupra si se orneaza cu coaja de rosie si busuiocul facute sote. Inainte de servire, se poate adauga si niste busuioc proaspat.

Nota: Somonul, peste mai rar pe la noi si destul de scump, poate fi inlocuit cu un peste mai accesibil, de exemplu macrou.

Suc de lamiie

Poate reprezenta o alternativa la apa minerala sau sucurile pline de zahar si aditivi alimentari care se gasesc pe piata.

Ingrediente: citeva lamii, 600 mililitri de apa fierbinte, o lingura de ghimbir proaspat, 50 de grame de zahar, sucul de la alte trei lamii, cuburi de gheata, 600 mililitri de apa minerala carbogazoasa rece.

Mod de preparare: Se cu-rata coaja unei lamii, avind grija sa fie subtire. Se pune intr-un vas care pastreaza caldura, apoi se toarna peste ea apa clocotita, ghimbirul si zaharul. Se amesteca bine, se acopera si se lasa timp de o ora. Intre timp, se stoarce sucul de la lamii, se pune intr-o oala, apoi se adauga infuzia de coaja de lamiie si ghimbir, amestecindu-se. Se adauga lamiie feliata (cam 12 felii) si gheata, apoi se toarna deasupra apa minerala. Se serveste in pahare inalte.

Kebab de fructe

In timpul verii, kebabul de fructe poate fi facut la gratar, iar iarna la cuptor, in tava sau tot pe gratar.  Este un mod neobisnuit de a servi fructele, dar copiilor le va placea. Alegeti fructe de sezon, precum capsuni, piersici, ananas, mango, mere, pere, mandarine, banane.

Mod de preparare: Taiati fructele in bucati aproximativ egale, apoi puneti-le pe betigase (ca acelea pentru frigarui), cam cite sase bucati pe fiecare. Incalziti in prealabil cuptorul sau gratarul. Daca le faceti intr-o tava, ungeti-o cu unt, pentru ca fructele sa nu se lipeasca de aceasta. Prajiti fructele pina cind capetele lor incep sa fie aurii sau maronii. Se servesc calde si pot fi sau nu insotite de iaurt. Pentru copiii foarte mici, fructele trebuie scoase de pe betigase pentru a preveni accidentele. Pentru copiii mai mari sau adulti, puteti flamba kebabul, turnind peste fructe o lingura de lichior de portocale si dind foc fructelor pe masura ce turnati. Prin ardere, alcoolul din lichior se evapora, lasind doar aroma.